Johannes sai Ilmestyskirjan sisällön Jeesukselta
Kristukselta enkelin välityksellä ilmestyksenä. Johannes oli tuolloin uskonsa
ja evankeliumin julistajan tehtävänsä tähden karkotettuna Patmos-saarelle. Laajat
vainot kristittyjä kohtaan olivat alkamaisillaan. Keisari Domitianuksen
hallinta-aikana kristityt saivat kärsiä paljon myös Vähän-Aasian alueella,
johon Johannes kirjoitti Ilmestyskirjan kirjeet seitsemälle seurakunnalle. Ilmestyskirjan
sanoma kokonaisuudessaan oli rohkaiseva: Vaikka vainoja ja vaikeuksia tulee,
Jeesus ottaa lopulta kuninkuuden käsiinsä ja luo uudet taivaat ja maan, joissa
vanhurskaus vallitsee.
Ilmestyskirjan puolivälissä (Ilm. 11.1-14) eteemme piirtyvät
mielenkiintoiset tapahtumat ja henkilöt, kun kaksi säkkipukuista todistajaa
aloittavat tehtävänsä. Näistä todistajista ja heidän tehtävästään kerrotaan
erikoisia asioita, jotka herättävät kysymyksiä. Keitä nämä kaksi säkkipukuista
todistajaa ovat? Miksi heillä on säkkipuvut yllään? Mitä tarkoittaa heidän
vertaamisensa kahteen öljypuuhun ja lampunjalkaan? Mitä tämä jaejakso meille
opettaa?
Todistajien lukumäärä on mielenkiintoinen. Heitä on kaksi.
Se on Vanhan testamentin opetuksen mukaan minimimäärä, mitä vaaditaan varteen
otettavalta todistamiselta. Kun Jumala lähettää kaksi säkkipukuista todistajaa
profetoimaan yhtä aikaa samaan paikkaan, kyse on sanoman vakuuttamisesta –
todistajien puhumat asiat ovat Jumalan sanoja ja totta. Kenenkään ei tulisi
epäillä sanoman lähdettä, Jumalaa, koska todistajiakin on kaksi.
Kahden todistajan kerrotaan pukeutuneen säkkipukuihin. Johanneksen
ajan ihmisille kuva säkkipuvusta oli selkeä. Säkkipuku oli Vanhasta
testamentista tuttu asia. VT:n aikana säkkipukuun pukeuduttiin esim. jonkun
kuolemaa surressa, äärimmäisen surun aikana, paaston aikana ja parannuksen teon
aikana. Säkkipuvun päälle laittaminen ja tuhkan päähän heittäminen oli osoitus
pahojen tekojen katumuksesta ja Jumalalta armon pyytämisestä. Kun kaksi Jumalan
tehtäväänsä asettamaa todistajaa pukeutuivat säkkipukuun, se oli osoitus
ihmiskunnan ja pakanoiden pahuuden suremisesta. Samalla säkkipuvut vahvistivat
kahden todistajan sanomaa tulevista tuomioista, jos parannusta ei tehtäisi
pian. Säkkipuku kuvaa myös surua, kun pakanat saivat tallata mainittuna 3,5
vuoden aikana Jerusalemin temppelin ulompaa esipihaa. Jerusalem näyttäisi tuona ajankohtana olevan
täynnä pahuutta ja jumalattomuutta pakanoiden siellä olemisen seurauksena.
Jakeessa 8 kaupunkia kutsutaan nimillä Sodoma ja Egypti. Näillä nimillä osoitetaan
synnillisen elämän yleisyyttä ja verrataan tilaa jopa orjuuteen. Lisäksi tässä
kaupungissa oli ristiinnaulittu todistajien Herra. Siten kysymys näyttää olevan
nimenomaan Jerusalemista, jossa Jeesus ristiinnaulittiin ja heräsi kuolleista.
Säkkipukujen pitämiselle on siis useita syitä. Niistä tärkeimpänä on sanoman esiin
tuomisen tehostaminen ja asian vakavuuden ilmi tuominen.
Kahta todistajaa sanotaan jakeessa 4 niiksi kahdeksi
öljypuuksi ja lampunjalaksi, jotka seisovat maan Herran edessä. Tämä kuvaus
nousee VT:sta Sakariaan kirjasta ja etenkin sen luvusta 4. Sakariaan kirjassa
näillä kuvilla puhutaan ylipapista ja juutalaisten paikallisesta johtajasta,
Joosuasta ja Serubbaabelista. Öljypuu ja lampunjalat ovat kuvauksia Jumalan
Hengen voimasta ja voitelusta. Öljy kuvaa Jumalan valintaa. Öljyllä voideltiin
virkoihinsa Jumalan tehtäviinsä asettamat kuninkaat ja ylipapit. Se, mitä
kuvaus näiden kahden Ilmestyskirjassa olevan todistajan kohdalla tarkoittaa on
tulkittu eri tavoin: 1. Kuvaus tarkoittaa sitä, että toinen todistajista on
papillisessa ja toinen kuninkaallisessa tehtävässä. 2. Kuvaus tarkoittaa sitä,
että kaksi todistajaa suorittaa tehtävänsä Jumalan Hengen voimassa, voitelussa
ja Jumalan antamalla arvovallalla.
Ilmestyskirjan 11. luvussa tekstiyhteys ei anna tukeaan
sille, että toinen todistajista olisi kuninkaallisessa ja toinen papillisessa
tehtävässä. Sen sijaan heistä puhutaan todistajina, jotka profetoivat (jae 3),
ja profeettoina (jakeet 11-12). Sanat ”nämä ovat ne kaksi todistajaa”
osoittavat, että Jumala on heidät tarkkaan tähän tehtävään valinnut. He eivät
ole ketä tahansa vaan tätä erityistehtävää varten Herransa asettamia. Ihmeet ja
voimateot vahvistavat sen, että he ovat Jumalan lähettämiä profeettoja.
Todistajat seisovat maan Herran edessä. Tämä ilmaisu kuvaa sitä, että he eivät
pelkää ihmisiä vaan he palvelevat ja tottelevat rohkeasti Jumalaansa. Herransa
avulla he suorittavat tehtävänsä loppuun saakka.
Kahden todistajan henkilöllisyys on kiinnostanut läpi
vuosituhansien kristittyjä. Keitä he siis ovat? Varmaa selkoa asiaan ei ole,
mutta erilaisia tulkintoja ja perusteluja on puoleen ja toiseen. Jo alkukirkon
aikana kirkkoisä Tertullianus pohti kysymystä kahden todistajan identiteetistä.
Hän ehdotti, että he saattaisivat olla Elia ja Henok. Näistä kahdesta Vanhan
testamentin henkilöstähän kerrotaan, että he eivät kuolleet fyysistä kuolemaa
vaan Jumala tempasi heidät luokseen ylös. Raamattu opettaa, että jokaisen
ihmisen osana on kuolla. Siten moni onkin päätynyt arvaamaan, että lopunaikoina
Jumala lähettäisi Elian ja Henokin kahtena todistajana Jerusalemiin
profetoimaan. Henokista ei kuitenkaan Raamattu missään kohtaa profetoi, että
hän tulisi vielä ilmestymään uudelleen maan päällä.
Toinen yleinen veikkaus kahden todistajan henkilöllisyydestä
on Mooses ja Elia. Tätä on perusteltu mm. sillä, että kahden todistajan suusta
tuleva viholliset tuhoava tuli, veden muuttaminen vereksi ja suuret vitsaukset
viittaisivat Mooseksen ja Elian toimintaan. Jotkin juutalaisten tarut myös
opettavat, että Mooses ei olisi kuollut, vaikka Mooseksen kirjoissa sanotaan
selkeästi Mooseksen kuolleen. Toisen todistajan henkilöllisyyttä profeetta
Eliana on myös perusteltu sillä, että VT lupaa Jumalan lopunaikoina lähettävän
profeetta Elian. Toisaalta Jeesus itse kertoi, että Johannes Kastaja oli tuo
Elian hengessä palvellut Jumalan lähettämä henkilö. Se, että Mooses ja Elia
ilmestyivät Jeesuksen kanssa kirkastusvuorella opetuslapsille, on myös ollut
yksi peruste, jolla on tuettu ajatusta Mooseksesta ja Eliasta kahtena
Ilmestyskirjan todistajana. Raamattu ei kylläkään profetoi, että Mooses
ilmestyisi uudelleen. Sen sijaan luvataan, että hänen kaltaisensa profeetta
ilmestyy ja hänen sanojaan tulee kuulla ja noudattaa. Tuo sana kuitenkin
viittaa Jeesukseen.
Kolmas tulkintavaihtoehto on se, että kertomus kahdesta
todistajasta on vertauskuvallinen. Kaksi todistajaa voisi tarkoittaa esim.
seurakuntaa ja kristittyjä Jeesuksen todistajina. Tähän tulkintaan on vaikeaa
yhdistää se, mitä sanotaan tehtävän ajasta (jae 3), paikasta (jae 8),
voimateoista ja vitsauksista (jakeet 5-6) ja heidän ruumiidensa lojumisesta
kaduilla määräajan ennen ylösnousemista (jakeet 8-12).
Neljäs tulkintatapa on se, että kertomus on profetiaa
tulevista todellisista tapahtumista Jerusalemissa. Jumala nostaa kaksi
todistajaa suorittamaan mainitun tehtävän, mutta he eivät ole ketään entisten
aikojen ihmisiä vaan tuolloin tulevaisuudessa eläviä henkilöitä. Jos näin on,
emme tiedä vielä, keitä he ovat. Sen näyttää vasta tulevaisuus.
Ilmestyskirjan apokalyptisen ja paljon symboliikkaa
hyödyntävän kirjallisen tyylin tähden kaikissa kohdin ei ole helppoa tietää,
mikä on tarkoitettu kirjaimelliseksi profetiaksi ja mikä on tarkoitettu
vertauskuvalliseksi. Koska Johannes näki ilmestyksessä monia hengellisiä ja
taivaallisia asioita, hänellä ei aina ollut sanoja kuvaamaan kaikkea näkemäänsä
ja kokemaansa. Säkkipukuisista todistajista kertova jaejakso (Ilm. 11:1-13) sen
sijaan on kieleltään ja kerronnaltaan monin paikoin konkreettista. Tosin myös
kielikuvia ja vertauksia esiintyy tässä jaejaksossa. Silti teksti on selkeää
tulevaisuuteen suuntautuvaa profetiaa. Nämä Johanneksen näkemät asiat tulevat
tapahtumaan vielä. Jumala tulee nostamaan kaksi todistajaa. Heidän
henkilöllisyytensä jää kuitenkin meille vielä arvoitukseksi.
Luku antaa myös kaikkien aikojen kristityille suurta
rohkaisua vertauskuvallisesti. Jumala asetti kaksi todistajaa tehtäväänsä ja
varjeli heitä tehtävän loppuun saakka. Vaikka peto surmasi heidät marttyyreina,
Jumala herätti heidät kuolleista ja nosti ylös taivaaseen. Jumala oli
palvelijoidensa kanssa ja vahvisti heidän sanansa voimateoin ja merkein. Tänäänkin
Herramme tahtoo rohkaista omiaan rakastamaan ja palvelemaan häntä uskollisesti
myös vainojen keskellä. Vaikka joutuisimme kärsimään uskomme ja todistajan
tehtävämme tähden, saamme lopulta voiton. Jumala ei hylkää omiaan vaan kääntää
kaiken lopulta parhain päin. Ole siis rohkea ja luja. Älä pelkää ihmisiä vaan
Jumalaa. Kun seisot Herran edessä, hän antaa sinulle voiman niihin tehtäviin,
joihin on sinut asettanut. Saakoon siis Johanneksen näkemä ilmestys ja
tulevaisuuden profetia rohkaista myös meitä omilla paikoillamme palvelemaan
koko maan Herraa, jolle todellinen kuninkuus kuuluu.
No comments:
Post a Comment