1 Psalmi Asafille. Herra seisoo
keskellä jumalien neuvoston ja julistaa tuomionsa:
2 "Kauanko vielä aiotte sietää
epäoikeudenmukaisuutta ja olla sortajien puolella?
3 Toimikaa sorrettujen ja orpojen
hyväksi! Hankkikaa kärsiville ja köyhimmille oikeudenmukaisuus!
4 Vapauttakaa alhainen ja pelastakaa
puutetta kärsivä rikollisten käsistä!"
5 Eivät he tiedä, eivätkä ymmärrä
mitä tekevät. Pimeässä kompuroivat ja saavat koko maan
perustukset järkkymään sijoiltaan.
6 Minä sanoin: "Te jumalat ja
kaikki Korkeimman pojat!
7 Totisesti, te kuolette niin kuin
ihminen. Kuin kuka tahansa hallitsijoista te kaadutte!"
8 Nouse Jumala! Tuomitse maa! Sillä
sinä tulet saamaan kaikki kansat omaksesi.
(oma käännös)
Psalmi 82 on aiheuttanut paljon
päänvaivaa monille Raamatun lukijoille. Sen lisäksi, että se
puhuu salaperäisistä ”Jumalan pojista”, on monia mietityttänyt
Jeesuksen tapa lainata kyseistä psalmia hänen vastatessaan
”juutalaisille”(Joh. 10:33-36).
Käsittelen tässä kirjoituksessa
joitain Psalmin 82 tulkintatapoja ja ensi viikolla näiden vaikutusta
Joh.10:33-36 tulkintaan.
Psalmin ymmärtämisen kannalta on
olennaista tietää muinaisen lähi-idän kulttuurista kaksi tekijää.
Ensimmäisessä jakeessa mainitun jumalien neuvoston ja tämän
lisäksi yleisen kuningas-kultin taustaa.
Jumalien neuvosto
Kaikilla välimeren kulttuureilla oli
joku käsitys jumalien neuvostosta, joka hoiti ja hallinoi kosmosta.
Nykyistä erottelua yliluonnollisen ja luonnollisen välillä ei
tehty, vaan kaikki sulautui kokonaisuudeksi, jossa
ihmisillä ja jumalilla oli omat tehtävänsä. Nykyisen Syyrian alueelta löydetyistä Ras Shamran kivitauluista jumalten neuvostoa kuvataan
seuraavalla tavalla. Neuvosto kokoontui siellä missä jumalan
asuivat, eli kosmisella vuorella. Tämä oli samalla taivaan ja maan
kohtaamispaikka ja myös kahden tärkeän joen alkulähde (Vrt.
Eden). Neuvosto oli jaettu hierarkisesti neljään tasoon: 1)
Neuvoston johtaja El ja hänen vaimonsa Athira (Asera) 2) "jumalan
pojat" , El:in kuninkaallinen perhe, 3) alemmat jumalat, jotka
hoitivat käytännön asioita, 4) jumalien palvelijat ja
viestinviejät. Joissain tapauksissa neuvosto kuvataan oikeussalina,
jossa syyttäjänä toimii satan-niminen hahmo. Hänen tehtävänsä
oli pitää yllä jumalallista lakia ja osoittaa rikkomukset.
Vanhassa testamentissa jumalien
neuvoston käsite ilmenee hieman eri tavalla. Jahve on neuvoston
johtaja. Neuvosto koostuu muista vähäisimmistä henkiolennoista
(elohim) ja enkeleistä/palvelijoista (mal´akim). Neuvoston
"varapresidentti" on myös Jahve itse, toisin kuin
Ugaritilaisissa teksteissä, joissa tehtävää hoiti toinen jumala.
Yksi syy sille, miksi moni
kristitty tulkitsija alkaa kyseisen psalmin kohdalla ahdistumaan on,
että psalmi näyttäisi tukevan ajatusta useista jumalista.
Kuitenkin VT on selkeä sen suhteen, että Jahve on ainoa tosi
Jumala. VT:n muun aineiston valossa ei Israelin uskontoa voi mielestäni pitää polyteistisena tai henoteistisena (yksi jumalista on muita parempi). Jahve on Jumala isolla J:llä (ha'elohim). Jahve oli olemassa ennen kosmosta ja on luonut kaiken (Jes. 45:18), myös "taivaalliset olennot" (Psa. 33:6, 148:1-5, Neh. 9:6 ). Polyteistismiin päätymisen pelko voi kuitenkin olla yksi syy sille, miksi jotkut ovat päätyneet tulkitsemaan psalmissa esiintyvät ”jumalat”(elohim) ihmishallitsijoiksi. On totta, että muinaisessa lähi-idässä
hallitsijat vahvistivat asemaansa väittämällä olevansa
jumalallista alkuperää (tätä käsitellään myöhemmin), mutta
jos psalmin kirjoittaja omaa tämän käsityksen, eli jos kuninkaat
todella olivat hänen mielestään ”Jumalan poikia”, ei se tietenkään poista
alkuperäistä ongelmaa.
- Michael Heiserin (thedivinecouncil.com) mukaan Israelin monoteismi tarkoittaa Jahven ainutlaatuisuutta jumalien joukossa. Se ei eksklusiivisesti sulje pois muiden jumalien olemassaoloa, vaikka toteaakin, että "Jahve on Jumala, eikä ole muita Hänen rinnallaan." (Deut. 4:32-35). Kyse on oikeastaan hepreankielisen termin ”elohim” merkityksestä. Heiserin määritelmä termille löytyy nettisivuilta: www.thedivinecouncil.com
Ensimmäisessä jakeessa esiintyvä
termi (´dt"ilm, El:in/jumalien neuvosto) on paralleeli
Ugaritilaisten tekstien kanssa. Näissä teksteissä esintyy myös
termi ”jumalat” (elohim, luonnollisesti monikkona), joka ei
ainakaan tässä kontekstissa näytä viittaavan ihmishallitsijoihin.
Miksi heidät esim. tuomitaan "kuolemaan kuin ihmiset".
Lisäksi psalmin muu sisältö tekee tämän tulkinnan melko
vaikeaksi. Myös psalmi 89 näyttää todistavan tätä tulkintaa
vastaan: "7 Sillä kuka pilvissä on
Herran vertainen, kuka Jumalan poikain joukossa on niinkuin Herra? 8
Hän on Jumala, ylen hirmuinen pyhien kokouksessa, peljättävämpi
kaikkia, jotka hänen ympärillänsä ovat."
(Ps 89:7–8). Katso myös psalmi 97 jossa
elohim monikkona :7 Kaikki kuvain
kumartajat joutuvat häpeään, kaikki, jotka epäjumalista
kerskaavat. Kumartakaa häntä, kaikki jumalat. (Ps 97:7
)
Kuningas “Jumalan poikana”
Kuten edellä todettiin,
kuninkaita pidettiin muinaisessa lähi-idässä enemmän tai vähemmän
jumalallisina olentoina. Hänen roolinsa oli edustaa kansaa ja hoitaa
tehtäviä jumalten ja ihmisten välimaastossa. Oli tärkeää, että
kosmoksen järjestys ja tasapaino säilyivät. Tämän takia
kuninkaan vastuulla oli, että jumalten tahtoa noudatettiin.
Egyptissä kuninkaan jumaluus oli viety kaikista pisimmälle ja hänen
tahtoansa ja päätöksiänsä pidettiin jumalten päätöksinä.
Joka tapauksessa kaikkialla muinaisessa lähi-idässä kuninkaan tai
kuninkuuden jumalallista alkuperää pidettiin tärkeänä ja monet
hallitsijat esitetään muinaisissa kirjoituksissa jonkun jumalan
jälkeläisinä. En ole vielä saanut selville, ajateltiinko joissan
tapauksissa kuninkaan osallistuvan jumalien neuvostoon, luultavasti
kuitenkaan ei. Pointtini on tiivistettynä se, että olivatpa
Korkeimman pojat joko ihmis-jumal-kuninkaita tai sitten vähäisempiä
jumalolentoja, on tämä mielestäni psalmin tulkinnan kannalta melko
lailla sama asia.
Yksi selitys on se, että psalmi 82 on
poleeminen kannanotto Baalin ja Elin palvontaa vastaan. Silloin
kirjoittaja olisi käyttänyt ymäpäröivässä kulttuurissa jo
olemassaolevaa käsiterakennelmaa (Jumalien neuvosto, jota El johti
Baalin avulla), mutta korvannut ylimmät hallitsijajumalat Jahvella.
Kaikki valta kuuluu yksin Jahvelle, joka on kaiken luoja, jopa muiden
elohim:ien. Tekstin runollisen luonteen huomioon ottaen on vaikea
erotella sitä, missä määrin teksti heijastaa kirjoittajan
maailmankuvaa ja missä määrin kyse on retorisesta tehokeinosta.
Onko mahdoton ajatus, että kirjoittaja olisi käyttänyt mielikuvaa
"jumalien neuvostosta" sarkastisesti tässä tapauksessa?
Kaiken tämän keskellä on hyvä
huomata psalmin keskeinen sanoma. Kirjoittaja haluaa korostaa Jahven
hyvyyttä, oikeudenmukaisuutta ja vanhurskautta muiden kansojen
jumalia vastaan, jotka sen aikaisista lähteistä päätellen
esitettiin toimivan välillä aika mielivaltaisesti. Kirjoittaja
näkee asian oman aikansa maailmankuvasta käsin ja käyttää
ympäröivistä kulttuureista tuttua mielikuvaa "jumalien
neuvosto" asiansa esittämiseen. Psalmista on kuitenkin
nähtävissä Israelin Jahve-uskon ehdottomuus, eli Jahven
ainutlaatuisuus ja asema muiden jumalien yläpuolella. Jahve on
jumala, mutta muut jumalat eivät ole Jahve. Kirjoittajan
huolenaiheena näyttäisi olevan erityisesti muista kulteista johtuva
sosiaalinen epäoikeudenmukaisuus. Jahve ei tule sietämään sortoa
ja pahuutta loputtomiin, vaan julistaa jumalille tuomionsa ja
oikeudenmukaisuus tulee lopulta todelliseksi.
Ensi viikolla selviää miten ylläoleva
voidaan ottaa huomioon Joh. 10:33-36 tulkinnassa.
Jos aihe kiinnostaa, niin syventyä voi
esim. näihin ilmaisiin, mutta aivan loistaviin resursseihin:
Johanneksen evankeliumissa kukaan ei kyseenalaista tähän jakeeseen viittaamista. Tästä voisi päätellä, että psalmin 82 merkitys oli aikalaisille selvä. Tieto ei liene säilynyt enää tuhansien vuosien päähän, vai olisiko tämän päivän juutalaisilla jokin selitys?
ReplyDelete