2013/01/27

‘Minä sanoin: te olette jumalia’? (Joh. 10:34-36)


34 Jeesus vastasi heille: “Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: ‘Minä sanoin: te olette jumalia’?
35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli—ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin—
36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: ‘Sinä pilkkaat Jumalaa’, sentähden että minä sanoin: ‘Minä olen Jumalan Poika’?

Olen lukenut tämän kohdan useasti ja ihmetellyt Jeesuksen kryptistä vastausta. Jotkut syyttivät häntä jumalanpilkasta ja siitä, että hän väitti olevansa ”Jumalan Poika”. Nykyisissä Raamatuissa on yleensä merkitty jollain tavalla Vanhan testamentin viittaukset ja joskus tulikin näplättyä esiin psalmi 82, jonka kreikankielistä versiota Johanneksen evankeliumi lainaa sanantarkasti. Mutta kyseinen psalmi ei yhtään vähentänyt hämmennystäni. Ensisilmäyksellä Jeesuksen argumentti syytöksiin näytti olevan, että koska Vanha testamentti (laki) sanoo joitakin ihmisiä ”jumaliksi” ja ”korkeimman pojiksi”, niin siksi myös Jeesus voi nimittää itseään vastaavasti. Toiseksi mietin, että miten ihmeessä pitäisi tulkita Jeesuksen sanat jakeessa 35: ”Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli”? Tarkoittaako tämä saa kuin, että jumalia ovat ne, jotka saavat ”Jumalan sanan”?


Täytyy todeta heti alkuun, että en edes yritä puolustaa näkemyksiä, joiden mukaan jumalat joista psalmi 82 ja Jeesus puhuvat, olisivat ihmisiä. Mielestäni selitys on huono, eikä istu kummankaan tekstin kokonaisuuteen.

Viime viikolla kirjoitin psalmista 82 ja muinaisessa lähi-idässä yleisestä näkemyksestä, jonka mukaan jumalat muodostivat neuvoston, jossa kosmoksen asiat ratkottiin. Vanhassa testamentissa on yllättävän samankaltaisia tekstejä, jotka kuitenkin esittävät asian Israelin uskonnolle ominaisella tavalla. Neuvostoa johti yksin Jahve ja muuten se koostui vähäisimmistä henkiolennoista, enkeleistä, kerubeista, ylistävistä silmäolennoista (Ilm. 4:6) ym. Neuvostossa olivat läsnä myös ”Jumalan pojat”, joista Vanha testamentti ei kerro juurikaan mitään. 

Oletetaan kuitenkin, että tämä Jumalan neuvoston käsite oli Jeesukselle tuttu (Oletettavasti hän oli ollut siellä läsnä ennen maan päälle syntymistään?). Oletetaan, että sanalla ”jumalat”(elohim) voidaan Vanhassa testamentissa tarkoittaa myös muita taivaallisia olentoja, kuin itse Jahvea, ainoata tosi Jumalaa. Olisiko Jeesuksen argumentti silloin ymmärrettävämpi? Joh. 10:34-36 tulkinta menisi silloin jota kuinkin näin:

Jos Vanha testamentti nimittää jo joitain Jumalan neuvoston jäseniä ”jumaliksi” ja ”Korkeimman pojiksi”(j. 34-35), niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: ‘Sinä pilkkaat Jumalaa’, sentähden että minä sanoin: ‘Minä olen Jumalan Poika’? (j. 36)

Myönnettäköön, että Jeesuksen vastaus ei oikeastaan ole loogisesti kovin vakuuttava. ”Minä olen Jumalan Poika, koska sanon niin.” Mutta ehkä sen ei ole sitä tarkoituskaan olla, vaan pääpaino onkin seuraavilla jakeilla:

37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
38 Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä.”

Jeesus teki paljon tunnustekoja ja ihmeitä todistaakseen olevansa Jumalan Poika ja Israelille luvattu messias. Näiden olisi pitänyt riittää todistukseksi, mutta kaikki eivät usko vaikka näkisivät.


2 comments:

  1. Juutalainen midrash-perinne liittää Israelin lainsaamiseen "jumalallistumisen", joka on synnin välttämistä lainavulla ja siis kuoleman välttämistä. (Lain rikkominen vie kuitenkin takaisin tähän kuolemiseen.) Jeesus tekee jumalallisia tekoja ja häntä syytetään siitä että hän tekee itsensä jumalaksi. Vastaus syytökseen on käsittääkseni se, että juuri Jumala antaa lain ja siis todistaa Jumalalliseksi myös ihmeteoin. Näinollen rabbien opetus juutalaisen kansan erityisosasta tuli kaksinverroin eli ihmeiden kera Jeesuksessa todistetuksi. Eli joo, ihmeteot allekirjoittavat Jeesuksessa kaksinverroin sen virallisen juutalaisen tulkinnan 82-psalmista :)

    ReplyDelete
  2. Mitä Jeesus todella tarkoitti ja mihin syytökseen hän vastasi ja mitä halusi sanoa?

    Joh.10 luvussa Jeesus sanoo olevansa Jumalan Poika. Kun juutalaiset eivät hyväksyneet Jeesuksen olevan enemmän kuin vain ihminen niin he esittivät syytöksen Jeesuksesta ja tähän Jeesus vastasi lainaamalla Asafin Psalmia.
    "Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli-ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin- niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika."

    Jos Jeesus olisi halunnut todistaa olevansa itse kaikkivaltias Jumala, niin tuon Asafin Psalmin lainaus ei olisi ollut mielekästä. Mutta Jeesus osoitti, että koska Pyhissä kirjoituksissa myös ihmisiä voidaan sanoa heidän Jumalalta saadun erityisen asemansa perusteella jumalaksi (pienellä j-kirjaimella) niin myös Jeesusta voidaan sanoa jumalalliseksi olennoksi ja tässä tapauksessa siis kaikkivaltiaan Isä Jumalan Pojaksi, ei siis itse Jumalaksi.

    Jeesus siis todisti ja perusteli olevansa Jumalan Poika ja siten jumala (jumalallinen olento). Ja kun lähtökohta on se että Jeesus vastasi häntä koskeneeseen haasteeseen (eikä asian viereen), niin voimme Jeesuksen todistuksen ja perustelun lähtökohdista myös päätellä mitä juutalaiset Jeesuksesta ajattelivat ja mistä he häntä syyttivät.
    Juutalaisten esittämä kysymys/haaste täytyy ymmärtää sisällöltään ja tarkoitukseltaan sellaiseksi että Jeesuksen antama vastaus on järkevä ja mielekäs ja osuu napakymppiin. Juutalaiset eivät siis väittäneet Jeesusksen olleen itse Jumala vaan jumalallinen persoona joka on enemmän kuin vain ihminen, jollaisena juutalaiset kuitenkin Jeesusta pitivät.

    ReplyDelete