”Tunnen
miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet
temmattiin kolmanteen taivaaseen—oliko hän ruumiissaan, en tiedä,
vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.”
(2.
Kor. 12:2)
Kommentaareja
selatessani huomasin, että ns. evankelikaalista tai perinteistä
suuntaa edustavissa selitysteoksissa kyseinen jae saa usein erikoisen
kohtalon. Itselleni ensimmäinen kysymys, joka jakeesta nousee on:
”Mikä ihmeen kolmas taivas?” Tähän kysymykseen en ainakaan
perinteisistä kommentaareista saanut vastausta. Esim. Brauch (1996)
mainitsee, että Paavalin aikoihin jotkut esittivät taivaan
rakenteesta omia spekulaatioitaan, mutta sivuuttaa sitten koko aiheen
toteamalla, ettemme voi tietää uskoiko Paavali taivaan jakautuvan
kolmeen osaan. Ja kuitenkin itse teksti sanoo niin! Brauch ei omalle
kommentilleen anna minkäänlaisia perusteluja. Hänen argumenttinsa
kärki näyttää siis olevan: "vaikka Paavali kirjoittaa
kolmannesta taivaasta, emme voi tietää uskoiko hän kolmannen
taivaan olemassaoloon." Argumentin mielettömyyttä tuskin
tarvinee selittää.
Niinkuin
klassinen Matthew Henryn kommentaari myös The New Bible
Commentary väistää asian kokonaan. Tämän perinteisen
raamatunselityksen tai oikeastaan selittämättä jättämisen juuret
voidaan löytää jo Johannes Khrysostomokselta.1
Keener (1993) toteaa periaatteessa saman asian kuin Brauch. Garland
(1999) käy jo asiaa läpi yksityiskohtaisemmin käyden läpi
erilaisia selitysvaihtoehtoja, puoltaen kantaa, jonka mukaan ”kolmas
taivas” yksinkertaisesti tarkoittaa ylintä taivasta. Hän on
mielestäni oikeilla jäljillä, mutta selitys jää silti
puutteelliseksi monilta osin. Miksi kolme taivasta? Garlandin mukaan
kyseessä olisi vain symbolinen luku. Numerologisia paralleeleja ja
osoituksia siitä, että luvuille annettiin paljon symbolista
merkitystä, löytyy paljon Ilmestyskirjasta, Qumranista ja
pseudepigrafeista. Silti minua kiinnosti löytää kattavampi
selitys asialle.
Kysymykseni liittyy siihen miten Paavali luultavasti hahmotti "taivaan" tai "taivaat", eli ensimmäisen vuosisadan juutalaiseen kosmologiaan. Meillä ei Paavalilta ole jäljellä kuin joitain kirjeitä, joiden perusteella joudumme muodostamaan johtopäätöksiä, joten Paavalin maailmankuvaa saadaan tuskin koskaan lopullisesti ja tyhjentävästi selitettyä. Mielestäni tuntuu kuitenkin loogiselta olettaa, että hänen maailmankuvansa oli lähempänä ensimmäisen vuosisadan juutalaisuutta, kuin esim. modernia maailmankuvaa. Jos meidän siis pitää valita joku lähtökohta Paavalin ajatusmaailman ja maailmankuvan tutkimiseen, niin mielestäni eniten oikeutta teemme Paavalille lähestymällä häntä hänen aikalaistensa silmin, siinä määrin kuin se on mahdollista.
Ainakin melko
varmasti voimme todeta, että ensimmäisen vuosisadan maailma oli
geosentrinen. Elettiin maan päällä ja taivasta voitiin havainnoida
vain maan päältä katselemalla ylöspäin. Galileon ja
Kopernikuksen jälkeen, kun olemme päässeet lentäen avaruuteen
asti ja maailmankuvamme on muuttunut, Raamatullinen käsite "taivaasta" Jumalan asuinsijan on saanut metaforisen sisällön tarkoittaen sitä hengellistä
todellisuutta, jossa Jumala on. Tosin joidenkin tutkijoiden mukaan kyseessä oli alunperinkin symbolinen käsite. Jännite on mielestäni toissijainen, koska Raamatun kirjoittajille yläpuolellamme kaartuva taivas ei joka tapauksessa ollut samalla tavalla konkreettinen asia kuin meille.
Jos tavoitteenamme
on todella pyrkiä ymmärtämään Paavalia hänen omista
lähtökohdistaan käsin, niin mielestäni meillä ei ole mitään
oikeutta ujuttaa tekstiin nykyistä kosmologiaa, vaan pyrkiä
ymmärtämään niitä lähtökohtia, joista käsin Paavali hahmotti
todellisuuden. Toisen temppelin aikainen kirjallisuus avaa yhden
ikkunan ensimmäisen vuosisadan juutalaiseen ajatusmaailmaan.
Taivaisiin
nouseminen ei ollut antiikissa mikään tuntematon tai ainutlaatuinen
ilmiö. Juutalaisessa kirjallisuudessa taivaaseen nouseminen antoi
tekstin teologiselle sisällölle lisää uskottavuutta.
Kreikkalaisessa kirjallisuudessa tarinat, jotka kertoivat taivaisiin
nousemisesta tai tuonelaan laskeutumisesta, olivat muodostuneet jo
erilliseksi kirjallisuuden lajikseen.
VT ei sisällä
edellisen kaltaisia yksityiskohtaisia kuvauksia taivaisiin
nousemisesta. Tämän ajatellaan heijastavan sitä muinaisen Israelin
uskomusta siitä, että taivas kuuluu yksin Jumalalle ja hänen
kaltaisilleen olennoille. Toisen temppelin aikaisessa
juutalaisuudessa kuvauksia taivasmatkoista alkoi esiintyä.
1 Henokin kirja
antaa meidän kurkistaa muinaisen juutalaisen kirjoittajan
ajatusmaailmaan. Tässä kirjoituksessa keskityn ns. Katselijoiden
kirjaan, eli 1 Henokin kirjan lukuihin 1-36, jota yleisesti pidetään
erillisenä kirjallisena kokonaisuutena ja joka on todennäköisesti saanut alkunsa 300 eKr. tienoilla. Koska kirja on säilynyt kokonaisuudessaan Etiopialaisessa
Raamatussa, sen fragmentteja Qumranista ja UT:ssa Juudaan kirjeessä
lainataan kyseisen kirjan ensimmäisen luvun kuutta viimeistä riviä,
voidaan olettaa, että kirja oli melko tunnettu ensimmäisen
vuosisadan juutalaisille ja siis myös alkukristityille. Täten se
siis antaa jotain osviittaa myös niistä ajatusvirtauksista, joille
Paavali altistui.
1 Henok 14:8-18
Ja minulle
näytettiin näky: Katso, näyssä pilvet kutsuivat minua, ja sumu
huusi minua, ja tähtien kierto ja salamat nopeutuivat ja pakenivat
minua, ja tuulet näyssä laittoivat minut lentämään ja nostivat
minut ylöspäin, ja kantoivat minut taivaaseen. Ja minä menin
kunnes melkein törmäsin muuriin, joka on tehty kristalleista ja
sitä ympäröivät tuliset kielet: ja se alkoi pelottaa minua. Ja
minä menin tulisten kielten luokse ja saavuin talolle, joka oli
tehty kristalleista: ja talon seinät olivat kuin kristallinen
mosaiikkilattia, ja sen perustukset oli tehty kristallista. Sen katto
oli kuin tähtien ja salamoiden polku, ja niiden välissä oli
liekehtiviä kerubeja, ja heidän taivaansa oli (kirkasta kuin) vesi.
Liekehtivä tuli ympäröi muureja ja sen portit olivat tulessa. Ja
minä astuin sisälle taloon, ja se oli kuuma kuin tuli ja kylmä
kuin jää: siellä ei ollut elämän iloja: pelko peitti minut ja
vapisin. Ja kun tärisin ja vapisin, lankesin kasvoilleni. Ja minä
näin näyn, ja katso, oli toinen talo, suurempi kuin aikaisempi, ja
valtava portti oli edessäni avoinna, ja se oli tehty tulen
liekeistä. Ja se oli niin upea ja suurenmoinen ja loistava etten voi
sitä kuvailla. Ja sen lattia oli tulesta, ja sen yläpuolella oli
salamoita ja tähtien polku, ja myös sen katto oli liekehtivää
tulta. Ja minä katsoin ja näin siellä mahtavan valtaistuimen: se
oli kuin kristallia ja sen pyörät kuin auringon loiste, ja siellä
oli näkyjä kerubeista.
Henokin
taivaskokemus, jossa hän vierailee taivaallisessa temppelissä,
heijastelee ajalle tyypillistä käsitettä temppelistä taivaallisen
temppelin esikuvana. Missään kohden ei tosin mainita sanaa
temppeli, mutta yhdenmukaisuus on silmiinpistävä. Tämä
kristallista ja tulesta rakennettu Jumalan asumus, joka sijaitsee
taivaassa, on jaettu kahteen tilaan, joista sisempi on erityisesti
Jumalan valtaistuinsali, mitä ympäröivät kerubit. Kertomuksessa
on myös paljon samaa ilmestyskirjan taivaskuvausten kanssa.
Mielestäni Henokin taivaskokemus sopii hyvin yhteen aikansa
valtavirran juutalaisuuden kanssa. Temppeli oli taivaallisen
todellisuuden esikuva. Temppeli oli jaettu esipihaan, pyhään ja
kaikkein pyhimpään, samoin kuin taivaskin jakautui erilaisiin
tiloihin. Mielestäni on järkevää olettaa, että Paavalin
kosmologia noudattelee aikansa juutalaisuutta. Siten hänen
tarkoittamansa "kolmas taivas" viittaa kaikkein pyhimpään,
eli siihen "sisimpään" taivaan osaan, jossa Jumala asuu.
Hän puhuu myös siitä myös paratiisina, joka edelleen sopii yhteen
varhaisjuutalaisen käsityksen kanssa Eedenistä ensimmäisenä
temppelinä. Vaikka ajalle oli tyypillistä, että maailman
luonteesta, maan ja taivaiden rakenteesta esitettiin erilaisia
spekulaatioita ja joiden kirjoittajat usein hakivat näkemyksilleen
arvovaltaa vetoamalla omiin kokemuksiinsa, niin silti uskon Henokin
kirjan kosmologian olevan lähellä aikansa valtavirran
juutalaisuutta. Esim. Josefus kirjoittaa temppelistä, että sen
rakenne heijastaa kosmoksen rakennetta. Myös Heprealaiskirjeessä teema toistuu. Maallinen temppeli on vain
taivaallisen temppelin malli (Heb. 9). Näyttäisi lisäksi siltä,
että asia on Heprealaiskirjeen kirjoittajalle ja vastaanottajille
itsestäänselvä, eikä sitä tarvitse erikseen perustella.
Mielestäni ajatus
taivaallisesta temppelistä tuntuu loogiselta ja sopivan Paavalin
ajatteluun aikansa juutalaisena. Lisäksi UT:n muu aineisto tukee
mielestäni käsitystä, että ensimmäisten kristittyjen parissa
esiintyi tällainen ajattelumalli. Johtopäätökseni on siis se,
että Paavalin käyttämä termi kolmas taivas oli nimitys
taivaallisen temppelin kaikkein pyhimmälle osalle, josta voitiin
käyttää myös nimitystä paratiisi. Toisen temppelin aikaisessa
juutalaisessa kirjallisuudessa paratiisi, joka on synonyymi Edenille,
tarkoittaa yksinkertaisesti sitä paikkaa, jossa Jumala asuu. Paavali oli siis ollut ilmestyksessään Jumalan taivaallisessa
läsnäolossa. Ei mikään ihme, että hän kutsuu tätä kokemustaan
sanalla ὑπερβολή,
valtava,
suurin, yli kaikkien muiden. Sitä se varmasti on hänelle ollut.
Paavali temmattiin kolmanteen taivaaseen. Oli sitten lihassa eli elossa maan päällä. Miten sitten tempaus josta on väitelty ja väitellään. Temmataanko uskossa olevat ja uskosta elävät ensimmäiseen, toiseen vai kolmanteen taivaaseen Hengessä. Ovat sitten lihassa maan päällä kuten Paavali.
ReplyDeleteTämä ajatus tuli tai Herra toi kun luin 1. Tess. 4:18 arameasta englanniksi käännettynä
17And then we who remain, who have life, we shall be carried away with them together in clouds to a meeting of our Lord in the air, and in this way, we shall always be with Our Lord. 18Therefore, comfort one another with these words.
Ja linkki
https://biblehub.com/aramaic-plain-english/1_thessalonians/4.htm