Efesolaiskirjeen 5. luvun avioliittojaejaksossa (Ef. 5:21–33)
Paavali antaa ohjeita niin aviomiehille kuin aviovaimoillekin. Hän vertaa
avioliittoa Kristuksen ja seurakunnan suhteeseen. Tässä jaejaksossa hän
kirjoittaa mm. alamaisuudesta tai alistumisesta. Paavali kirjoittaa mm., että
vaimon tulee olla omalle miehelleen alamainen niin kuin Herralle. Hän jatkaa
pari jaetta myöhemmin, että vaimon tulee olla kaikessa alamainen miehelleen. Tiukkaa
settiä: alistu – ja tee se vielä niin kuin seurakunta alistuu Kristukselle!
Opettaako Paavali, Uusi testamentti ja Raamattu siis miesten itsevaltiutta avioliitoissa ja perheissä? Saako mies tehdä ja vaatia, mitä tahansa, koska hän on ”vaimonsa ja perheensä pää”? Miten Jumala tarkoitti miehen ja vaimon suhteen menevän avioliitossa?
Osa Raamattua tutkineista henkilöistä rajaa jaejakson
alkamaan jakeesta 21 ja osa jakeesta 22. Jae 21 sanoo, että meidän tulee olla
toisillemme alamaisia. Toiset pitävät sitä ikään kuin avauksena tai otsikkona
uuteen teemaan kirjeessä efesolaisille; toiset taas näkevät sen oleellisena
vihjeenä jakeiden 22–24 alistumisen oikeaan ymmärtämiseen. Otsikkonäkemystä
perustellaan usein sillä, että ensin Paavali antaa ohjeet vaimojen alistumiseen
miehilleen, sitten lasten vanhemmilleen ja lopuksi orjien isännilleen. Toisen
enemmän aviopuolisoiden molemminpuolista toisilleen alistumista korostavan
tulkinnan mukaan jae 21 osoittaa, että jakeiden 22–24 vaimon alistuminen onkin
kuin esimerkki kummankin puolison alistumisesta toisilleen.
Vaimon alistuminen miehelleen ei Paavalin mielissä varmasti
johtanut ajatuksia mihinkään vallan väärin käyttämiseen tai alistamiseen.
Vapaaehtoinen alistuminen toisen alamaiseksi ei ole sama asia kuin se, että
joku alistaa väkisin toisen itsensä alamaisuuteen. Koko Raamatun opetus on
selkeästi kaikenlaista toisten alistamista vastustavaa. Jumala ei halua
kenenkään alistavan heikompia. Jumala haluaa vahvempien tukevan ja puolustavan
heikompia. Tämä on selkeä raamatullinen linja. Jumala itse on orpojen ja
heikkojen puolustaja. Hän tukee köyhiä ja antaa apunsa niille, jotka häneen
turvaavat. Pietari kirjoittaa kirjeessään, että nainen on miestä heikompi astia
(1. Piet. 3:7). Pietari kehottaa miehiä elämään vaimojensa kanssa
ymmärtäväisesti ja osoittamaan kunnioitusta vaimoilleen. Näin sekä Pietari että
Paavali vastustivat sitä, että miehet alistaisivat vaimojaan. Ihmisten alistaminen
ei kuulu kristinuskoon eikä Raamatun sanomaan.
Efesolaiskirjeen avioliittojaejaksossa (Ef. 5:21–33) Paavali
kuvaa molempien puolisoiden roolia avioliitossa. Paavali ei ainoastaan kirjoita
vaimoille ”alistukaa” vaan hän kirjoittaa myös miehille, miten heidän tulee
vaimojensa kanssa elää. Paavali käskee miestä rakastamaan vaimoaan niin kuin
Kristus rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen puolesta (jae 25). Miehen
rakkauden vaimoaan kohtaan tulee olla uhrautuvaa, epäitsekästä, toisen parasta
ajattelevaa ja toista hoitavaa rakkautta. Miehen rooli ”vaimon ja perheen
päänä” sisältää vastuun suojella, tukea ja pitää huolta vaimostaan ja perheestään.
Paavalin mukaan miehen tulee rakastaa ja vaalia vaimoaan niin kuin omaa
ruumistaan (jakeet 28–30). Lisäksi hän vielä kirjoittaa ”niin kuin Kristuskin
seurakuntaa” (jae 29). Kristus pitää seurakunnastaan huolen ja antaa sille
elämän, kaiken hyvän, suojan ja siunauksen. Miehenkin tulee suojella ja siunata
vaimoaan. Kun mies pitää hyvän huolen vaimostaan, on vaimonkin helpompi
oikealla tavalla ”alistua” miehelleen.
Efesolaiskirjeen avioliittojaejakson (Ef. 5:21–33) Paavali
lopettaa toteamukseen, että jokaisen tulee rakastaa vaimoaan niin kuin itseään
ja että vaimon tulee kunnioittaa miestään. Jos mies toimii jaejaksossa
mainittujen kehotusten mukaan, vaimon on turvallista ja hyvä suostua
vapaaehtoisesti miehensä alamaisuuteen. Se ei käytäntöön sovellettuna tarkoita
sitä, että mies saa aina määrätä ja että vaimon tulee totella – ei! Aviopuolisoiden
tulee kuunnella, ymmärtää ja arvostaa toisiaan erilaisuudesta huolimatta.
Heidän tulee jakaa elämänsä ja sydämensä toistensa kanssa. Kummankin tulee
kunnioittaa toisiaan. Kun puolisot rakastavat toisiaan ja panostavat
avioliittoonsa, siitä voi tulla suuri siunaus molempien elämään. Kun mies ottaa
lopullisen vastuun, antaa suojan ja osoittaa ymmärtävää sekä uhrautuvaa
rakkautta omalle vaimolleen, vaimon on helppoa ”alistua” tällaiseen ihanaan
huolenpitoon.
Johtopäätös tästä kaikesta on se, että mies ei saa aina
määrätä kaapin paikkaa. Toisaalta miehen ei tule olla väärällä tavalla myöskään
vaimon ”tossun alla”. Kummankaan puolison ei tule käyttää itsevaltiaan
oikeuksia. Kumpikaan ei saa jyrätä toisen ylitse. Molempien tulee kuunnella
toisiaan ja osoittaa rakkautta. Miehen rooli on kantaa vastuu, antaa turva ja
rakastaa silloinkin kun se vaatii uhrauksia. Vaimon rooli on kunnioittaa
miestään. Kun Paavalin ja Raamatun ohjeiden mukaan eletään, mies saa
kaipaamansa kunnioituksen ja vaimo kaipaamansa turvallisuuden. Näin avioliitto
täyttää kummankin sukupuolen syvät kaipaukset ja tarpeet.
Ps. Ja siitä kaapin paikan määräämisestä… Jos vaimo on
parempi sisustaja, mies voi antaa vaimonsa huomioille ja ideoille suuren
painoarvon, ja sitten lopulta päättää, että laitetaan se siihen, mihin vaimo
ehdotti. J
Tämä oli sitä käytännön teologiaa eikä vain teoriaa.
No comments:
Post a Comment