Joissakin piireissä seurataan seurakuntavirkojen viisiportaista tai -tahoista mallia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jokaisen terveen seurakunnan johdossa (johtoryhmässä/johtajuudessa) tulisi olla vähintään yksi apostoli, yksi profeetta, yksi evankelista, yksi paimen ja yksi opettaja. Ajatus perustuu Efesolaiskirjeen 4:11 pohjalle. Tässä kirjoituksessa esitetään, että viisitahoisen mallin kirjaimellinen seuraaminen kaventaa Raamatun ajatusta moninaisesta johtajuudesta sekä lahjojen dynaamisuudesta[1].
Efesolaiskirje 4:11 kuuluu seuraavasti:
Ja hän
[Kristus] itse antoi
jotkut
apostoleiksi,
jotkut
taas profeetoiksi,
jotkut
taas evankelistoiksi
jotkut
taas paimeniksi ja opettajiksi…
Paimen-opettajat
Ensimmäinen
huomio liittyy tekstin rakenteeseen: jotkut – jotkut taas.[2]
Se voitaisiin kääntää myös yhtäältä – toisaalta, joka saattaisi tuntua
kiusalliselta suomalaisessa käännöksessä. Viisitahoinen malli edellyttäisi että
vastaava toisaalta / jotkut taas –ilmaus esiintyisi myös opettajien edellä,
mutta näin ei ole. Sen sijaan Paavali käyttää konjunktiota "ja."[3] [KR33/38 seuraa alkutekstin ymmärrystä lahjojen jaottelusta, mutta KR92 rikkoo
rakenteen täysin yhdistäen profeetat ja evankeliumin julistajat samaksi
ryhmäksi.]
Tekstin
pohjalta on ilmeistä, että paimenet ja opettajat kuuluvat samaan ryhmään, ja
monet nimittävätkin heitä paimen-opettajiksi. Luonnollinen argumentti kuuluu:
kuinka voi paimentaa ilman opettamista, ja kuinka voi opettaa ilman
paimentamista? Molemmat virheet ovat mahdollisia, joskaan eivät toivottavia.[4]
Paimen-opettaja ei ole staattinen ilmiö, jossa yhdistyy joka kerran 35 %
paimenuutta, 64 % opettajuutta ja 1 % jäänteitä hevosenlihasta. Tällaista jakoa
on käytännössä täysin mahdotonta tehdä, mutta toisaalta voidaan sanoa, että
joidenkin paimenien roolissa opettaminen on keskeisemmässä roolissa, toisilla
se saattaa olla esim. hallinnolliset asiat, rukoileminen, vierailu sairaiden
luona jne. Seurakunnan johtajuutta pohdittaessa ihmisten lahjat ja niiden moninaisuus tulee ottaa huomioon ilman että siitä tehdään sääntöä: niillä korteilla pelataan mitä on jaettu.
Jeesuksen seurakunta on yksi
Efesolaiskirjeen keskeisenä teemana on Kristuksen ja seurakunnan välinen
suhde. Seurakunta ei ole juutalainen, eikä myöskään
ei-juutalainen. Seurakunta on ”uusi ihminen” jota etnisyys ei enää määrittele. Kristus ja hänen sovitustyönsä joka on tarkoitettu
kaikille (3:6). Kristuksessa kaikki on yhdistetty yhdeksi (1:10). Yhdessä
seurakunta tuntee Kristuksen paremmin (3:18-19). Niin kuin Herra on yksi, niin
myös seurakunta on yksi (4:3-6).
Lahjojen ja virkojen moninaisuus ei tee
ykseyttä tyhjäksi, vaan todistaa ykseydestä, sillä sekä lahjat että virat
tulevat Jeesukselta Kristukselta (4:7, 11). Sekä lahjat että virat on
tarkoitettu ”Kristuksen ruumiin rakentamiseen” (4:12). Näin ollen Kristuksen
ruumiissa, seurakunnassa, ei ole mitään perustetta eri-arvoisuudelle –
”johtajia” myöten kaikki ovat samalla viivalla, ja kaikkien tarkoitus on sama:
seurakunnan rakentaminen.
Jeesus itse antoi lahjat
Tekstimme
alkaa painottamalla Kristusta virkojen antajana: ”Hän itse antoi…”[5]
Verbin aikamuoto ohjaa meitä ymmärtämään, että Paavali puhuu tässä
maailmanlaajuisen kristillisen seurakunnan perustamisesta – nämä virat (tai
henkilöt joilla oli nämä tehtävät) on jo annettu.[6]
On vain yksi seurakunta jonka Kristus on perustanut, ja se on perustettu
”apostolien ja profeettojen perustukselle” (2:20). Ei ole sattumaa että nämä
kaksi ryhmää esiintyvät listamme ensimmäisinä! Paavali tarkoittaa tässä niitä
Jeesuksen valitsemia apostoleja Paavali mukaan lukien, sekä alkuseurakunnan
profeettoja, joiden kautta Kristus puhui seurakunnalleen ohjaten sitä sen ensi
askelissa.[7]
Efesolaiset,
muutamia kymmeniä vuosia Helluntain jälkeen, eivät ole tarkalleen ottaen uusi
seurakunta. Kun evankeliumi laajeni Efeson alueelle, heistä tuli sen
seurakunnan paikallinen ilmenemä jonka Jeesus Kristus perusti Helluntaina. Kristus on tästä lähtien huolehtinut seurakuntansa
rakentamisesta antamalla sille työnjohtajia – apostoleja, profeettoja,
evankelistoja[8] sekä paimen-opettajia,
jokaisen uskovan ollessa työmies joka rakentaa samaa, yhteistä rakennusta
kaikkien erilaisten työmiesten kanssa (4:12).[9]
Jokaisella on omat Kristukselta saadut lahjansa (4:7), ja kaikkien lahjojen
yhtäläisenä tarkoituksena on saman ruumiin rakentaminen – joidenkin lahjojen
tarkoituksena on mahdollistaa se, että toiset voivat palvella omilla
lahjoillaan, mutta kuitenkin saman ruumiin rakentamisessa.[10]
Lahjoja tai virkoja ei ole ansaittu kenenkään älyllisellä erinomaisuudella, oikealla etnisyydellä, yhteiskunnallisella statuksella tai paremmalla sukupuolella: kaikki uskovat kuvataan Jeesuksen voittosaaliina, jotka hän tempaisi mukanaan noustessaan ylös kuolemasta ja Saatanan valtakunnasta (4:8-10). Tämä koske jokaista, juutalaista ja ei-juutalaista, johtajaa ja ei-johtajaa. Kristus ei noussut kuolleista useita kertoja. Hän nousi vain yhden kerran, ja siksi hänen seurakuntansakin on yksi.
Efeson
uskovat voivat siis tunnistaa terveen johtajuuden siitä, että se sitoutuu
Kristuksen ruumiin rakentamiseen yhtenäisen näyn mukaan eikä kalva sitä sisältä
päin, esim. tekemällä erotusta juutalaisten ja ei-juutalaisten välillä.
Galatalaisille Paavali kirjoitti että ”Kristuksessa ei ole juutalaista eikä
kreikkalaista, orjaa eikä vapaata, naista eikä miestä, sillä Kristuksessa te
kaikki olette yksi” (Gal. 3:28). Mikä tahansa johtajuus, opetus tai vaikutus joka
tekee seurakunnassa eron näiden välille, ei ole ymmärtänyt evankeliumia ja
sitä, että tämänkaltainen ykseys oli Jumalan alusta asti suunnittelema
järjestys, ja siksi hajottaa Kristuksen ruumista sen sijaan että rakentaisi
sen suuren näyn mukaisesti, jossa Paavali rukoilee että seurakunta
ymmärtää olevansa yksi (Ef. 3:14-19.)
Esimerkin omainen
Efesolaiskirjeen
4:11 pohjalta ei tulisi tehdä mitään seurakuntamallia, koska lista on esimerkin omainen. Tätä listaa varhaisempi esimerkki löytyy 1. Kor. 12:8-11.[11]
Mikäli listat olivat seurakuntaa koskevia ”määräyksiä” viroista tai lahjoista,
olettaisi että Efesolaiskirjeen lista myöhempänä dokumenttina olisi laajempi,
mutta näin ei ole laita. Myös Room. 12:4-8 löytyy yksi tällainen lista, joka
sekin on eroavainen. Vielä on huomattava, että mitään ei mainita diakoneista
tai vanhimmista, jotka ovat pastoraalikirjeissä keskiössä. Mikäli esittäisimme
viisiportaista mallia seurakunnan johtajuusrakenteeksi, olisimme vakavassa
ongelmassa diakonien ja vanhinten kanssa joilla on selkeästi johtajuusroolit. On
selvää, että nämä eroavaisuudet puhuvat sen puolesta, että listat ovat suuntaa
antavia ja tapauskohtaisia, sekä puhuvat paljon laajemmasta moninaisuudesta,
kuin mitä mitkään luettelot pystyvät erittelemään – eikä tämä ole ollut
tarkoituskaan.
Mikäli
otamme Ef. 4:11 periaatteeksi seurakunnan rakentamiseen, olemme terveillä
jäljillä niin kauan kuin ymmärrämme, että Kristus haluaa antaa moninaisia
ihmisiä moninaisilla lahjoilla johtamaan oman seurakuntansa paikallista
ilmentymää (jota myöskin kutsutaan seurakunnaksi). Vaikka me haluamme että
seurakunnan johto on mahdollisimman monipuolisesti miehitetty, Kristus haluaa
sitä vielä enemmän. Meidän suunnitelmamme ja periaatteemme kantavat vain
tiettyyn rajaan asti; sen jälkeen on hyvä tunnustaa että Kristus istuu huonosti
systeemeihin. Olkaamme kiitollisia niistä ihmisistä joita Kristus seurakunnalleen
antaa, ja valtuuttakaamme heidät palvelemaan omalla paikallaan mitä lahjoja
heillä sitten onkaan!
Jos taas
teemme jakeesta kaikkia aikoja koskevan mallin, jossa etsimme näiden 4 tai 5
viran täyttäjää, tukahdutamme sitä luovaa elämää jota uusitestamentilliset
seurakunnat sykkivät, ja pakotamme sen oman mallimme muottiin. Lisäksi olemme
suurissa ongelmissa joutuessamme uudelleen määrittelemään sekä apostolin että
profeetan viran, joilla näyttää olevan Efesolaiskirjeessä ja alkuseurakunnassa
erilainen arvovalta ja rooli kuin mitä voisimme hyväksyä tämän päivän
seurakuntien keskellä.[12]
Koska Paavalin lahjoja tai virkoja käsittelevät listat ovat joka kerran
erilaisia, antaa se meille selvän kehotuksen ymmärtää, että kyse on elävästä
organismista joka organisoituu yksilöllisellä tavalla kussakin tilanteessa
Kristuksen vastatessa koko prosessista.
Aikuinen Uusi ihminen
Paavalin
ajatuksena Efesolaiskirjeessä on siis se, että Jumalan on suunnitellut ja ennalta
määrännyt jo aikojen alussa että kaikki ihmisryhmät yhdistyvät Kristuksessa.
Uskovaisia kaikista roduista ja taustoista yhdistää sama Herra, ja heidän olisi
hyvä oppia arvostamaan erilaisuutta, koska vain sitä kautta he voivat oppia
tuntemaan paremmin yhteistä Herraansa. Tähän tehtävään tämä sama Herra,
Kristus, on antanut joitakuita esimiehiä valvomaan ja varustamaan jokaisen
uskovaiset puhaltamaan yhteiseen hiileen, jotta tämä ”uusi ihminen,” Kristuksen
ruumis, seurakunta, voisi kasvaa aikuisuuteen ja jättää lapselliset kinastelut
sikseen – seurakunnan sisällä ei ole mitään eri-arvoisuutta, sillä jokaisen
tehtävä, johtajien ensisijaisesti, on saman ruumiin rakentaminen jossa
Kristukselle kuuluvien ihmisten välillä ei tule olla mitään eroavaisuuksia.
Vaikka seurakunta syntyi liki 2000 vuotta sitten, Jeesus yhä jatkaa seurakunnastansa huolehtimista. Yksi - kenties keskeisin - hänen tavoistaan huolehtia seurakunnasta on lähettää ihmisiä jotka hän varustaa erilaisilla lahjoilla ja kyvyillä. Keskustelu siitä, onko tällaisia luokituksia neljä vai viisi tai jotain muuta, kuvastaa sitä että ihmiset pyrkivät kategorisoimaan (luokittelemaan) Jumalan luovan työn kaikkia aikoja koskevaksi systeemiksi minkä mukaan kaikkien tulisi toimia. Jumala ei toimi näin - tapa jolla hän pitää huolta seurakunnastaan lähettämällä ja pelastamalla ihmisiä saa aikaan seurakunnassa jatkuvaa "säätöä" ja elämää - osoitus siitä, että Kristus yhä johtaa seurakuntaansa, joka ei ole jämähtänyt kaavoihinsa.
Lähteitä:[13]
Carson,
D.A., Douglas J. Moo, and Leon Morris. An
Introduction to the New Testament. Grand Rapids, Mich.: Zondervan, 1992.
Dictionary of Paul and His Letters, ed. Gerald F. Hawthorne, Ralph
P. Martin and Daniel G. Reid. Downers Grove, IL: InterVarsity Press, 1993.
Getz,
Gene A. Sharpening the Focus of the Church.
Extensively rev. ed. Wheaton, Ill.: Victor Books, 1984.
Grudem,
Wayne. Systematic Theology.
Nottingham: Zondervan, 1994.
Hendriksen, William. Exposition of Ephesians. New Testament
Commentary. Grand Rapids, MI: Baker Book House, 1967.
Hoehner, Harold W. Ephesians: An
Exegetical Commentary. Grand Rapids, MI: Baker Academic, 2002.
Larkin, William J. Ephesians: A Handbook on the Greek Text.
Waco, TX: Baylor University Press, 2009.
New Dictionary of Biblical Theology, ed. T. Desmond Alexander and
Brian S. Rosner. Downers Grove, IL: InterVarsity Press, 2001.
O’Brien, Peter Thomas. The Letter to the Ephesians, The Pillar
New Testament Commentary. Grand Rapids, MI: W.B. Eerdmans Publishing Co., 1999.
Wallace,
Daniel B. Greek Grammar Beyond the
Basics. Enlarged ed. Grand Rapids, Mich.: Zondervan, 1997.
Wright, Tom. Paul for Everyone: The Prison Letters: Ephesians, Philippians,
Colossians, and Philemon. London: Society for Promoting Christian
Knowledge, 2004.
[1]
Dynaamisuudella tarkoitan tässä ennen kaikkea sitä, että lahjat (sekä virat
että ns. armovaikutukset/armolahjat) ovat aina seurakunnan rakentamiseksi ja
Jumala niiden avulla pitää huolta seurakuntansa elinvoimaisuudesta sekä
evankeliumin etenemisestä. Näin ollen Jumala saattaa vaikuttaa minkä tahansa
“armolahjan” kenen tahansa uskovan kautta ilman, että meidän täytyy ajatella
että kyseisellä henkilöllö on tämä armolahja. Dynaamisuuden vastakohta on
staattisuus, joka tarkoittaa henkilön omistamaa lahjaa ja sitä, että hänen
kauttaa toteutuu pelkästään tämän lahjan mukaisia toimintoja. Ehkä selkein
nykyaikainen esimerkki staattisesta käsityksestä lahjojen suhteen liittyy
parantamisen armolahjaan, joka ilmenee joissakin tapauksissa lähes
henkilökultteina.
[2] Kreikaksi tämä kuuluu men – de.
[3] Kreikaksi: kai.
[4] Paimen voi käskeä ja määrätä ilman
opettamista; opettaja voi puhua sellaista joka ei vie “laumaa” mihinkään
suuntaan.
[5] Molemmat
suomalaiset käännökset jättävät tämän huomioimatta.
[6] Aikamuoto on kreikan aoristi, joka
kuvastaa menneisyydessä tapahtunutta toimintaa.
[7] Jotkut
esittävät että perustuksena toimivat VT:n profeetat ja UT:n apostolit. Tämä
liittyisi kuitenkin enemmän Raamatun syntyyn kuin seurakunnan syntyyn. Teksti
ei ole yksiselitteinen, ja muitakin tulkintavaihtoehtoja on esitetty.
[8] UT on suhteellisen vaitonainen
evankelistojen suhteen; vain Timoteus ja Filippus nimetään evankelistoiksi (2.
Tim. 4:5; Apt. 21:8). Tämä ei tarkoita, etteikö muitakin olisi ollut, mutta
heidän roolinsa alkuseurakunnan mission kannalta ei ollut niin keskeinen kuin
apostolien.
[9] Paavalin motiivina oli saada juutalaiset
ja pakanat ymmärtämään, että he ovat samaa seurakuntaa.
[10] 1 Kor. 3 korostaa samaa asiaa: jokainen palvelkoon omilla
lahjoillaan (mitä ikinä ne ovatkin) ottaen huomioon että he rakentavat jo
lasketulle perustalle (Kristus).
[11] Suurin ero 1. Kor. –listan kanssa ei
liity lahjoihin tai virkoihin, vaan siihen, että Pyhä Henki mainitaan lahjojen
jakajaksi.
[12] Lyhyesti mainittakoon että vaikka
apostolisuuden lahja hyväksyttäisiinkin tänä päivänä, emme kuitenkaan voi puhua
Jeesuksen Kristuksen apostoleista, jotka olivat selkeästi rajattu joukko. Sana
apostoli merkitsee yksinkertaisesti valtuutettua tai lähetettyä, ja se oli
orjalle uskottu tehtävä toimia lähettäjänsä arvovallalla lähettäjän
määrittelemässä tehtävässä – esim. pellon ostamisessa yms. UT:ssa on ero
Jeesuksen apostolien ja seurakuntien lähettämien apostolien välillä. Huomaa
kuinka Efesolla oli ongelmia jo varhain nk. apostolien kanssa, jotka oli
kuitenkin tunnistettavissa väärästä opista (Ilm. 2:2). Varhaiskristillinen
Didache kertoo kuinka väärän apostolin voi tunnistaa esim. siitä, että he
käyttävät asemaansa tai lahjojansa taloudellisen hyödyn tavoitteluun (Didache
11:3-12). Apostoli ei ole mikään suuri määrääjä, vaan kaikkien muiden
palvelija, jopa orja.
[13] En halua antaa vaikutelmaa, että kaikki
lähteet olisivat kanssani samaa mieltä. Kuitenkin jokaisesta mainitusta
lähteestä on hyödytty tämän artikkelin kirjoittamisessa – joistakin on otettu
ajatuksia, toisten lähteiden avulla on haastettu omia ajatuksia.
No comments:
Post a Comment